Translate

søndag 4. oktober 2015

På tide å bruke blits


Vanligvis liker jeg ikke å bruke blits når jeg tar makrobilder fordi jeg synes det er vanskelig å få til naturlige bilder og bakgrunnen ofte blir helt svart. Nå er imidlertid lyset så dårlig om morgenen at man har valget mellom enten å ikke ta bilder eller ta bilder med blits. Alternativt å bringe med seg motivene inn slik at man kan få bedre lys.

Bildet over og bildet under er tatt med identiske forhold, blender og lukkertid. Den vesentligste forskjellen er følgelig bruk av blits eller ikke. Med blits fikk jeg et ISOtall på 800, men uten blits måtte jeg opp i ISO10000. Da blir bildene fulle av støy noe som ødelegger bildene. Blitsen gir også en kortere eksponeringstid enn selve lukkertiden slik at blitsblinket bidrar til å fryse insektets eventuelle bevegelser.


Med blits og lav ISO blir også oppløsningen i bildet tilfredsstillende. Her er et utsnitt av det første bildet. Man ser da klart fasettene på øyet. 


På bildet under er blenderen f/7.1 og da måtte jeg opp i ISO12800. Jeg fikk bedre dybdeskarphet og kontrast, men likevel svært mye støy.

Her viser jeg den lille blitsen jeg benytter. En liten og hendig blits som fulgte med kamera da den ikke har noen innebygget blits. På denne har jeg satt en liten hvit pose av et isolerende materiale som fungerer som en softboks. Den myker opp lyset fra blitsen.


Jeg skyter blitsen nesten rett opp slik at blitsblinket blir noe mer dempet. Jeg synes denne løsningen fungerer bra for meg. Jeg har sett mange DIY-løsninger for å bløtgjøre lyset fra blitser. Noen bruker også trådløse løsninger hvor da blitsen holdes i den andre hånden og man kan da lettere få lyset der man ønsker.



1 kommentar:

  1. Åhh så fixt!!Det skal jeg og prøve:)))))

    Flotte bilder som vanligt hos deg Knut.

    SvarSlett