Translate

søndag 4. mai 2014

Årets første blomsterflue


Hver gang jeg tar meg en tur i hagen oppdager jeg noe nytt og spennende å fotografere. Det er allerede nå åpenbart at vi kommer til å få en fantastisk flott makrosommer dersom det ikke setter inn med langvarig kulde. Jeg ser stadig nye insekter i hagen. Mange er foreløpig ganske så små, slik som denne blomsterflua.

Det fine med de litt kalde dagene nå er at insektene er veldig lite aktive. De sitter stille, - svært stille. Hadde det bare ikke vært for den forbaskede vinden som gjør at man må ta så mange bilder for å få ett dugandes bilde. Da må motiv og bakgrunn harmonere.

Dette ble tatt med min Nikon D700 og Sigma 150mm makrotele på stativ. Jeg måtte opp i ISO1600 for å kunne få f/8 og 1/200.

Jeg tenker alltid komposisjon når jeg tar mine bilder. Jeg plasserte meg derfor slik at jeg fikk bladene ut fra nedre venstre hjørne og flua på tredjedelslinja. Jeg kunne gått nærmere, men da ville jeg kuttet bladene på høyresiden. I mitt hode er det ikke "størst og nærmest" som gjelder, men det å få til et i mitt hode pent bilde.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar