Translate

lørdag 10. mai 2014

Utnytt morgenlyset


I dag våknet jeg med rim på bakken og strålende sol. Frem med kamera og ut i hagen. Jeg valgte å fange morgenlyset sitt spill på de små villblomstene på bakken.

Jeg har valgt to bilder av nesten samme motiv for å vise hvor forskjellig det kan bli med forskjellig blendervalg. Begge bildene er fotografert med Nikon D700 og Sigma 150mm Makro.

På bildet over er blenderen så liten som f/14 for å få store deler av motivet i fokus. Jeg fant en blomst som sto ganske så isolert i forhold til omgivelsene, men blenderen er likevel såpass liten at en god del av bakgrunnen ikke lar seg viske helt ut. Med et slikt blendervalg får man masse små bokehringer (de lyse flekkene). Dette bidrar til å forsterke det nydelige lysspillet.

På bildet under er blenderen på f/3.5. Dette gir langt mindre dybdeskarphet hvilket bidrar til å vaske ut bakgrunnen i et fint slør og bokehringene blir mindre markante og langt større. Skarpheten er på begge bildene lagt på blomstene ytterst på stilken i høyre del av bildet.

Bildene viser hvor forskjellig uttrykket kan bli med forskjellig blendervalg. Jeg tar derfor alltid en serie med bilder med forskjellige blendere fra f/2.8 og ned til f/16. Her er det nok en gang smak og behag som bestemer hva man synes fungerer best.

I etterbehandlingen har jeg støyredusert (ISO800), lagt på en vignettering (som jeg liker å benytte på mange av mine bilder for å skape mere dybde i bildene), økt kontrast og skarphet noe.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar