Translate

lørdag 2. august 2014

En spesiell insektssommer


Én ting er i alle fall sikkert! Den ene sommeren er ikke den andre lik. Hvilke blomster og hvilke insekter som jeg får gleden av å studere varierer enormt fra år til år. Kanskje like mye som været. Og været har vært spesielt varmt i sommer, - faktisk også en mild vinter og varm vår. Lite regn har gjort det veldig tørt.

Jeg lurer på om det er været eller det at jeg også har fått langt flere småfugler til hagen min (har flittig foret de i hele vinter) som har gjort at jeg knapt finner insekter å fotografere. Selv av fluer er det bare de helt vanlige som de jeg viser her. Snappefluene og Skorpionfluene (se bloggen min) har jeg ikke sett snurten av. Ikke mange Blomsterfluer heller.

Det har vært mye veps, men nå ser det jammen ut til at de er borte de også med endringen i været til mye vind og en del grader mindre varmt.

Så hva skal jeg da gjøre for å bedre vilkårene for makrofotografering i egen hage? Jeg kan så plantefrø på våren f eks. Jeg kan vanne mer. Det går også an å sette opp sommerfuglkasser slik at de sommerfuglene som overvintrer klarer seg vinteren gjennom. Les mer her: http://www.igroshage.no/index.php?main_page=product_info&products_id=2718

og her: http://decorgarden.no/index.php?route=product/product&product_id=268


8 kommentarer:

  1. Så fina bilder! jag försökte igår ta på lite flugor på en blomma. jag har Canon 60 mm macro. Körde manuell , bländare 11. Alla bilderna blev suddiga. Tycker det är svårt med manuell focus. Det kanske är bara träning att hålla stilla. Jag borde kunna det då jag är jägare och skjuter bra på skjutbanan. Det är ju lite av samma teknik. Enbensstativ har jag. Ska jag använda den?

    Majsan//

    SvarSlett
    Svar
    1. Suddiga bildet/uskarpe kan skyldes flere ting. Hvis du kjørte manuell fokus og mente du hadde det skarp og du benyttet f/11, så må vi lete etter andre grunner til at det ikke ble skarpt.

      Hvilken lukkertid benyttet du? Husk: Min 1/60 sekund med ditt objektiv hvis det er fullformat eller 1/100 sekund hvis du har et av Canons croppekameraer.

      Selv om du mener du klarer å holde kamera stille, så klarer ikke jeg dette ofte. jeg får langt flere bilder skarpe med stativ og helst et trebensstativ, dvs tripod.

      Blåste det? Var bladet eller blomsten eller planten flua satt på i bevegelse? Det skal ikke mye bevegelse til før flua kommer ut av fokus.

      Bakfokus/frontfokus. Prøv å ta bilder av noe som står helt stille, f eks din datorskjerm. Bli det helt skarpt da? Eller ta bilder med kamera på stativ av noe som står helt stille f eks et målebånd. Ligger fokus eksakt der hvor du legger fokus eller litt foran eller litt bak (Frontfokus/bakfokus). Noen objektiver må justeres fordi de fokuserer enten litt foran eller litt bak der du legger fokuspunktet.

      Jeg bruker ettbensstativ noen ganger. Da bøyer jeg meg fremover sakte til motivet blir skarpt og så tar jeg en serie med bilder i det øyeblikket. Som regel blir da ett eller flere av disse skarpe. Men bruk helst trebensstativet. Ikke alle slike er like raske å stille inn. Jeg foretrekker kulehode på stativet og et objektiv som lar seg rotere slik som mitt Sigma 150mm.

      Lykke til og spør gjerne igjen om flere råd og tips!

      mvh Knut

      Slett
  2. Fine bilder, og alltid! moro å se her. Det kunne være interessant om du forteller litt om hvordan du foretar "oppskarping" av bildene dine. Gjerne litt om teknikk og hvilke verdier du bruker.

    Jeg legger også merke til at skarpheten ser ganske lik ut i mange av bildene på bloggen din, noe jeg ikke ville forventet på grunn av alltid ulike forhold i eksponeringssøyeblikk- tekniske begrensninger i blendervalg, og forhold for øvrig.

    Skarpheten i for eksempel det første fluebildet (over), ser ut for meg til å være såpass stor i teknikken brukt at prisen som betales er at en del av de øvrige detaljene forsvinner.

    Om jeg bevisst drar litt for hardt i spakene i Photoshop på mine egne bilder, oppnår jeg samme effekt som her. Jeg ser at skarphetsdybden starter på bladet godt foran flua, og at den stopper på fluas ryggparti godt bak det nærmeste øyet. Fasettene i øyet er ikke synlige, mens hårene bak øyet er veldig kvasse. Som sagt, får jeg til akkurat samme effekt i Photoshop ved "overskarping" av bildet og ved deretter selektivt å velge hvilke områder av objektet jeg påfører skarpheten på.

    Jeg skrev en svært artikkel om dette for mange år siden, kan jeg huske. Det ville vært interessant å få andre vinklinger. :-) :-)

    Erik

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Erik,
      setter alltid pris på dine kommentarer. Ser at du er veldig opptatt av skarpheten i mine bilder som du antyder er overskarpet. Jeg forteller gjerne hvordan jeg gjør det.

      Jeg benytter som regel Nikon D700 og Sigma 150 makro. Denne kombinasjonen gir meg i utgangspunktet veldig skarpe bilder med stor kontrast. Jeg prøver som regel å låse fokuspunktet på hodet eller øyet til insektet og D700 er fantastisk bra til å låse fokus slik jeg ønsker det.

      Jeg fotograferer alltid i RAW og konverterer til JPG i Nikon ViewNX2. Jeg ser at straks jeg regulerer eksponeringen i NX2 så øker skarpheten vesentlig. Det er sjelden jeg derfor behøver å gjøre noe mere i dette programmet. Så importerer jeg bildene til Aperture. Jeg bruker ikke Photoshop. I Aperture har jeg en normal arbeisflyt som består i beskjæring, støyreduksjon, retusjering (støv på sensor), endring av kontrast, reduksjon av utbrente høylys, og helt til slutt eventuelt oppskarping. Jeg prøver å være veldig bevisst på dette, da ikke jeg heller liker overskarpede bilder, men jeg ønsker skarpe bilder. Jeg bruker en plugin-pakke som heter Nik Software Complete Collection som jeg får tilgang til gjennom Aperture.

      Hva jeg har lagt merke til er at når jeg støyreduserer med Dfine (Nik SW) så reduseres skarpheten i bildet. Derfor skarper jeg litt med skarphetsfunksjonen i Aperture. Denne er slik at den virker selektivt, dvs bare på utvalgte områder. Den er som en pensel i Photoshop hvor jeg kan pensle de områder i bildet jeg ønsker å øke skarpheten. I bildet øverst her (flua) har jeg brukt en pensel som har følgende verdier: Brush size 355, Softness 0,45, Strength 0,45.

      Dette bringer bildet tilbake til den skarpheten jeg ser før jeg benytter Dfine.

      For at jeg skal få frem fasettene i bildet på flua må jeg enda nærmere flua. Min stil er å inkludere en del av omgivelsene slik at jeg prøver å få til en samlet komposisjon i bildet.

      Med 150mm og fullformat blir dybdeskarpheten begrenset. Jeg ønsker det slik og dette kan oppfattes som om at andre detaljer i bildet forsvinner. Det er samme grunnen som at jeg ikke skarper hele bildet, men kun enkelte detaljer i bildet. Noen ganger benytter jeg også blurring av andre deler av bildet fordi jeg ønsker at kun det sentrale i bildet skal være skarpt.

      Jeg er ingen ekspert på dette og slettes ikke på etterbehandling av bilder. Jeg setter derfor veldig stor pris på kommentarer og kontruktive tilbakemeldinger om hvilke verdier jeg bør benytte. Så langt har det kun vært mine egne øyne som er "kvalitetskontrollen". Jeg vurderer også bildene mine på min iPad og jeg ser at skjermer varierer svært mye i gjengivelse, kontrast og skarphet.

      Jeg ser også at bildene noen ganger endres når jeg legger de ut i bloggen eller på Flickr. Blogger hadde tidligere en automatisk korrigering av bilder som etter min mening ødela bildene, men ved å registrere meg som Google+ bruker fikk jeg tilgang til en funskjon hvor den automatiske korrigeringen ble slått av. Bildene jeg viser på bloggen eller flickr er jo ikke høyoppløselige bilder. De er konvert til lavere oppløsning for webvisning. Ser ikke bort fra at det kan skje ting her også.

      Forresten så er det ikke alle bilder som er skarpet opp og heller ikke alle som er skarpet med funksjonen i Aperture. Noen er skarpet med Nik Software sin Sharpener Pro 3.0 hvor man også må angi for hvilken medium man skal vise bildene. Her benyttes såkalt adaptive sharpening som er en form for automatisk oppskarping basert på en analyse av bildene. Ofte trekker jeg ned denne oppskarpingen som programmet foreslår.

      Håper det ble klarere for deg hva og hvordan jeg gjør det, og som nevnt tidligere stter jeg pris på dine kommentarer.

      Mvh Knut

      Slett
  3. Flott! Takk! Interessant å lese. Rent generelt er jeg interessert i hvordan man skarper opp bilder, så vel dine som mine. Det er interessant i så måte at overskarping er den vanligste feilen man ser. Spesielt er dette vanlig i konkurranser hvor man trolig virkelig har forsøkt å gjøre så godt man kan.

    Jeg har tilgang til et flertall av de programmene du nevner, har brukt Photoshop siden programmet kom og har behandlet hundretusener av bilder etter hvert.
    En del programmer gjør god jobb - i alle fall så langt programmererne/ingeniørene klarer å skrive sine "generelle" algoritmer.

    Selv, har jeg en "egenutviklet" action til Photoshop jeg ofte har benyttet gjennom mange år. Den henter automatisk ut kontraster (kanter som kontrasterer over en viss grenseverdi) i bildet, justerer disse for så å kopiere disse ut på et eget og nytt lag. I dette nye laget kan jeg justere så vel luminans og saturasjon på kantene + skarpe opp om det er nødvendig. Alt uten at "flatene" i bildet på laget under påvirkes av justeringene - og altså ikke påføres unødig støy.

    Ellers; Lightroom, diverse Nik-produkter og stor! fargekalibrert skjerm.

    Google+ funksjonen er kjekk å skru av, ja.

    Igjen: Takk for at du tok deg tid til å svare!

    Erik

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Erik,
      dette er en vitenskap. Jeg er nok ikke særlig god på dette. Har aldri fått tid til å perfeksjonere meg på bildebehandlingen dessverre for dette er en vesentlig del av det å skape et godt bilde. Jeg er en amatør hvor den største gleden ligger i å ta bildene. Så prøver jeg å ikke overdrive etterbehandlingen og holde den på et nivå som med mine øyne ser bra ut.

      Har googlet emnet en del og ser at man først bør skarpe opp raw-versjonen, så gjøre all etterbehandling, konvertere til ønsket output medium og så skarpe den versjonen. I så fall betyr dette at skarpingen bør gjøres etter at man har konvertert til web-versjon, dvs nedskalert fra høy oppløst til lav oppløst.

      Nik sier på sine sider at print krever mer oppskarping enn skjermversjoner av et bilde. Derfor har de laget sin Sharpener i to trinn. Første del på raw-versjonen og den andre på siste trinn og avhengig av output medium.

      Takk for at du gjør meg mer bevisst på dette. Utelukker ikke at noen av mine bilder kan ha fått for mye oppskarping, men jeg prøver nå å være enda mer bevisst på dette enn før.

      Mvh Knut

      Slett
    2. Synes du lager svært så gode bilder, og er imponert av dem!
      Nik har for øvrig rett i måten de tenker på - i alle fall når output-medium er utskrift.

      Mye av det vi finner på nett om oppskarping må stå for forfatternes regning, hehe. Mange synes nok det er kult å leke lærere der ute, dessverre.

      Jeg har stor sans for bildene dine. Du er god til dette. Oppskarping og bildebehandling inkludert!

      Erik

      Slett
  4. Great photos, I love macro photography! :)

    SvarSlett