Translate

søndag 3. juli 2016

Makro med telezoom


Man kan lære mye av å studere andres bilder. Man kan også lett stivne i egne måter å ta bilder på. Derfor er det viktig nettopp å studere andres bilder og finne inspirasjon og prøve ut nye ideer.

Når jeg derfor skulle ta disse bildene ville jeg prøve noe helt nytt og annerledes enn jeg normalt gjør når jeg tar mine makrobilder.

Jeg tok frem fullformatskameraet, - min Nikon D750. Stor sensor gir mindre dybdeskarphet og bedre isolering av motivet. Jeg valgte en telezoom på 70-200mm og stilte inn på blenderen f/4. Objektivet er skarpt selv på stor blender. Jeg stilte brennvidden til 200mm. Jeg kan ikke gå nærmere enn én meter med dette objektivet, så jeg måtte holde meg unna de minste motivene eller tillate mer av omgivelsene i bildeflaten.

Jeg fotograferte håndholdt med skjermen som søker og stilte manuelt først og deretter finjusterte med automatisk fokusering. Jeg valgte lave perspektiver, nesten helt nede på bakkeenivå. Jeg utnyttet vegetasjonen foran og bak motivet, men med så stor blenderåpning og fullformat blir bakgrunnen likevel svært utvasket. Eventuelt kunne jeg nok ha benyttet en noe mindre blenderåpning og fått mer liv i bakgrunnen.

Motivet, en Skogstorkenebb befant seg i veikanten og i skyggen. Jeg plasserte blomsten i det gylne snitt justert også i etterbehandlingen.

I redigeringen benyttet jeg et gradert nøytralt filter som ble lagt diagonalt fra nedre venstre eller høyre hjørne for å forsterke inntrykket av mørk bunn mot lysere himmel.


2 kommentarer:

  1. Mainiosti onnistuit.
    Usein käytän myös lähikuviin zoomia 120-400mm.
    Ei tarvitse mennä kovinkaan lähelle kohdetta.
    Hyvää jatkoa kuvauksille.
    Eko

    SvarSlett
  2. Åhh dette er bare lekkert!!Hvilken nydelig bakgrunn!Sprøtt du har fått det til med telezoom!Der lærte jeg noe nytt:)))))

    SvarSlett