Translate

mandag 11. juli 2016

Fotografere i regn


Når det begynte å regne, søkte denne lille, flyvende krabaten ly under en allium knopp. Der klamret den seg fast.

Det var så vidt jeg så den. Faktisk satt den helt under og godt gjemt, men når jeg fattet interesse for den og tittet nærmere krøp den frem og ble enda mer synlig. Litt rart i grunnen for de pleier å prøve å gjemme seg eller stikke av.

Jeg har mange ganger lekt gjemsel med insekter, - jeg finner et perfekt perspektiv og stiller inn kamera og stativ for så å oppleve at insektet flytter seg bort og gjerne helt på baksiden av der den først vra. Når jeg så flytter meg rundt på den andre siden, så flytter den seg tilbake til utgangspunktet. Hm ... og noen sier at insekter er dumme?

Etter regnet så det slik ut på knoppen. I slikt vær er det en fordel å ha et kamera som er værbestandig og tåler å bli vått. Å fotografere i regn er ganske så lurt for regnet roer ned insektene som da ikke flyr så raskt avgårde. Dessuten kan dråpene gi fine effekter i bildet. Alternativt kan man jo ta med seg en paraply, men den er ikke så lett å holde når man samtidig skal styre kamera og stativ.


På kvelden da mørket var i ferd med å legge seg brukte jeg en LED-lampe til å skape nok lys på motivet. Jeg måtte opp i ISO800 og bakgrunnen ble vesentlig mørkere. Lyset forsterket også de lyse partiene på knoppen, men flere partier på flua kom bedre frem.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar