Translate

søndag 17. juli 2016

Det er mye som kommer flyvende ... (Rutpela maculata)


... og noe lander nesten i matfatet vårt. Denne blomsterbukken, jeg tror det er en Rutpela maculata, kom flyvende og landet på en av havestolene våre. Jeg inviterte den over i den nærmeste blomsten, en Pelargonia. Der så den ut til å trives godt. Den sitter der ennå i skrivende stund.


Jeg løp og hentet kamera og fikk tatt en lang serie med bilder før middagen. Ikke enkelt å eksponere den fordi de mørke partiene lett blir for mørke eller blomsten lett utbrent i de lyse partiene. Jeg valgte denne gangen å bruke en makro-ring-led-lampe, en rund lampe som sitter som en ring rundt objektivet. Denne gir ingen skygger og lar seg regulere til passende effekt. Prøvde meg uten på noen bilder, men i dette tilfellet ble ikke det bra.






1 kommentar: