Translate

mandag 4. juli 2011

En bitte liten larve

Nikon D7000, Nikkor 105mm, Raynox DCR-250
ISO 1600, f/14, 1/125

En bitte liten larve, bare noen få ganger bredere enn et strå, tiltrakk seg min oppmerksomhet i går. Jeg så den tilfeldigvis, da jeg skulle parkere sykkelen min bak garasjen. Ett strå hadde en liten utvekst. Merkelig tenkte jeg og måtte titte nærmere, og jo da, der satt den, denne lille larven. Helt stille.

Den var så liten, kun ca 1 cm lang, så jeg måtte hente makrotelen for å se bedre. Jeg tok strået med meg til makroteltet mitt. Der valgte jeg en sort bakgrunn for da ble den lettere å se mot en bakgrunn som ga bedre kontrast.

Da den var så liten måtte jeg også sette en forsatslinse på objektivet mitt. Jeg benytter en Raynox DCR-250 som egentlig er tre linser i kombinasjon. Jeg får da en forstørrelse av motivet, men på bekostning av liten dybdeskarphet. Nå var riktignok ikke larven tykk så det gikk bra å få skarphet helt fra beina og til og med sidene av larven med blender f/14.

Lyset ble da så dårlig at jeg måtte opp i ISO 1600.

Jeg håpet at den skulle sette i gang med noen akrobatiske øvelser som den mester i å klatre den er, men den satt stort sett bare helt stille. Var vel litt redd, men plutselig bestemte den seg for å snu seg opp ned.

Nikon D7000, Nikkor 105mm, Raynox DCR-250
ISO 1600, f/25, 1/100

Så inntok den grunnstillingen, med hodet rett ned, langs med strået, - lenge. Inntil den igjen klatret til det som var igjen av toppen av strået.

Nikon D7000, Nikkor 105mm, Raynox DCR-250
ISO 1600, f/25, 1/100

Dybdeskarpheten var så liten at bildene hvor den beveget seg ble altfor dårlige.

De fleste slike larver blir en gang til sommerfugler. Jeg undres på hva slags vakker skapning dette blir. Om den da ikke bare blir spist av en fugl før den kommer så langt.

En stor opplevelse med et lite dyr.

Wikipedia skriver:
Larve (latinlarva, flertall: larvae) eller åme, er ungdomsstadiet hos dyr der det nyklekkede individet er vesensforskjellig fra det voksne. Larvestadiet avsluttes ved at dyret gjennomgår en mer eller mindre tydelig metamorfose til den voksne formen (imago). Larve brukes helst som benevnelse på larver av insekter med føtter, særlig larver av sommerfuglerbiller og vepserMark eller makk brukes om larver uten føtter, blant annet om fluelarvene, såkalte maggot.

Larvene har generelt tykk hud og er ganske hardføre. De fleste har en grønnlig eller brunlig farge, ofte med en eller flere lengdestriper. Oversiden kan være velvet og larven kan være bredest på midten, eller sylindrisk, jevnt tykk bakover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar