Translate

onsdag 27. juli 2011

Linselusa



Et Google-søk på ordet linselus, ga blant annet dette treffet på Biblioteksvagten.dk (Svar på alt mellem himmel og jord):

Hvad er en "linselus"? [forekommer bl.a. i H.V. Holsts "Kronprinsessen", Gyldendal 2002] 



Svar
 I ordbogen Nye ord, ordbog over nye ord i dansk 1955-1998 af Pia Jarvad står følgende ... Linselus er personer som ynder at blive fotograferet til ugeblade, pressen, andre medier. 

Ordet forekom første gang i 1969 og kommer fra svensk linslus.

Og vi har vel alle sett de på TV hvor enkelte personer bare må stikke seg frem og synes i TV-ruta gjerne midt under en livesending eller under et intervju.

Så også med denne vepsen eller hva nå dette insektet er der oppe i venstre hjørne av bildet. Jeg skulle bare ta et bilde av en Blåklokke med regndråper. Først da jeg kom inn og skulle se gjennom bildene oppdaget jeg linselusa.

Tusen takk, tenkte jeg. Du verden så fin du var! Hadde jeg sett deg før hadde du fått et helt eget bilde! Du får i alle fall ditt eget innlegg på bloggen min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar