Translate

torsdag 28. juli 2011

Morning has broken

Kommasmyger

I dag bestemte jeg meg for å stå tidlig opp, men våknet ikke før kl 07:00. Tittet ut av vinduet og ble skuffet over at sola allerede skinte sterkt. Ikke fordi det ikke er flott med sol på en fin sommermorgen, men fordi det er så dårlig lys å fotografere makro i. Lav morgensol gir lange og sterke skygger og hardt lys.

Skyndte meg ut og heldigvis fant jeg noen insekter som fortsatt var i morgendøsen.

Sommerfuglen på bildet over lot meg bare ta noen få bilder. Jeg måtte smyge meg innpå den der den satt lavt nede i sommerenga. Jeg krøp sakte mot den fra skyggesiden, men det fører jo til at man får sola midt i mot. Kommer man fra solsiden slik at skyggen faller på insektet, så flyr det bare avgårde.

Sollyset ga meget vanskelige lysforhold hvor jeg fikk utbrente høylys flere steder. Måtte prøve flere eksponeringer. Men jeg likte de mange dråpene som perler på en snor på kanten av vingen. Og bakgrunnen synes jeg også ble sommerlig og lekker.



Nok en snappeflue fant jeg også. Det er jammen mange av disse denne sommeren. Det er rart å se hvordan vegetasjonen og insektene varierer fra år til år. I en sommereng jeg besøkte mye i fjor er det ikke i år i samme grad de samme blomstene som råder. Og da heller ikke de samme insektene.

Men det fine er jo at da oppdager man andre blomster og insekter.

I dag blir det en flott sommerdag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar